Curs de formació LES TAC A L'AULA

Aquest bloc ens servirà per anar recollint tots aquells materials que farem servir durant aquest curs de formació, per tal que us sigui fàcil poder treballar-hi tant durant el curs com un cop finalitzat. Ànims i endavant!

29/11/10

WEBQUESTs I CACERES DEL TRESOR

Què és una WebQuest


"Una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats."
 Definició consensuda a les segones jornades de Webquest (2006)

Per anar a la pàgina de la Comunitat Catalana de WebQuest cliqueu aquí


QUÈ ÉS UNA CACERA DEL TRESOR?
Una Cacera del tresor és un tipus d'activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents que integren Internet en el currículum. Consisteix en un seguit de preguntes i una llista de direccions de pàgines web, de les quals es pot extreure o inferir les respostes. Algunes inclouen una "Gran pregunta" al final, que requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirits durant el procés.
 Una “cacera del tresor” (en anglès “Treasure Hunt”, “Scavenger Hunt” o “Knowledge Hunt”, ja que de les tres formes se la coneix) és una de les estructures d'activitat didàctica més populars entre els docents que utilitzen la Internet en les seves classes. En essència, una cacera del tresor és una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les quals els alumnes busquen les respostes. Al final s'acostuma incloure la “gran pregunta”, la resposta no apareix directament en les pàgines web visitades i que exigeix integrar i valorar lo après durant la recerca. Les caceres del tresor són estratègies útils per adquirir informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació en general i amb l'accés a la informació a través de la Internet en particular.
 
Tret d'un article d'en Jordi Adell
Centre d’Educació i Noves Tecnologies
Universitat Jaume I

Per anar a la pàgina Recull de Caceres del Tresor cliqueu aquí

22/10/10

Creació d'un bloc a Blogger

Per si necessiteu una ajuda complementària o pels moments de "crisi", us deixo un parell d'eines que us poden ajudar a l'hora de crear i gestionar els vostres blocs a Blogger.
No patiu, amb paciència i ganes estic segur que us en sortireu!

Tutorial de Blogger

Vídeo sobre com crear un bloc a blogger

Vídeo sobre com enviar posts al vostre bloc

i pels que ja tenen ganes de penjar vídeos, un vídeo sobre com fer-ho

De tota manera, més endavant en tornarem a parlar i, de mica en mica, anirem treballant com penjar els diferents formats d'arxiu (fotografia, vídeo, so...) al bloc!

Per anar una mica més enllà en el tema de les competències bàsiques

Aquest segon powerpoint, també de la Núria Alart, us pot servir per tots aquells que vulgueu anar una mica més enllà en el treball per competències: plantejament i tipologia d'activitats, avaluació...
Val la pena per anar "aterrant"!

Cliqueu AQUÍ

Competències bàsiques i TAC

Aquí us enllaço un powerpoint de la Núria Alart molt interessant sobre el canvi metodològic que comporta la utilització significativa de les TAC, des del punt de vista de les competències bàsiques, les difernts intel·ligències de l'alumnat i el concepte web 2.0.

Cliqueu AQUÍ

Vídeo DIGITAL LEARNERS

Per anar introduint el tema i continuar la reflexió durant aquesta primera part del curs, aquí teniu un vídeo que de ben segur no us deixarà indiferents!

Cliqueu AQUÍ

Quatre pinzellades sobre les TAC

4 pinzellades sobre les TAC

La escuela del siglo XXI: la tecnologías digitales, la crisis del modelo expositivo de enseñanza y el nuevo papel de los docentes”
  • És evident, i ningú actualment posa objeccions al fet que les TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) entrin en les escoles i es converteixin en part del paisatge quotidià de la vida escolar. Han quedat enrera les pors i els recels de molts docents que sota els arguments que la tecnologia fomentava l'individualisme, la distracció o la incomunicació de l'alumnat, proclamaven el seu rebuig al fet que els ordinadors fossin presents a les aules. Avui dia, tots els agents educatius (les autoritats educatives, les famílies, els professors, els equips tècnics,…) reclamen i defensen la necessitat que els ordinadors s'integrin i s'utilitzin en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Les TICs no tenen efectes màgics sobre l'ensenyament i l'aprenentatge. Amb això vull indicar que no pot creure's, de forma ingènua, que pel senzill fet que un docent utilitzi la tecnologia amb els seus alumnes, aquests aprendran de forma més motivada, amb major entusiasme i que el seu rendiment augmentarà de forma notable.
  • Quan els ordinadors entren a les aules, el repte i el desafiament a curt i mig termini és canviar el model educatiu que es posa en pràctica i això representa un nou model de professionalitat docent. Tradicionalment l'ensenyament s'ha entès com un procés de transmissió d'informació del professor cap a l'alumne.
  • Un professor, avui dia, més que un transmissor de coneixements ha de caracteritzar-se per tutorizar i guiar el procés d'aprenentatge de l'alumne, és a dir, ha de ser un mediador de la cultura. S'ocuparia de planificar un procés educatiu obert, flexible, amb fonts actuals, variades, clares, motivadores, tot utilitzant una metodologia interactiva i cooperativa de treball.
Manuel Área, Catedrático de Didáctica y Organización Escolar. Tecnología Educativa. Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación. Facultad de Educación. Universidad de La Laguna. Islas Canarias

BENVINGUTS

Benvinguts al bloc que farem servir durant aquest curs de formació sobres les TAC a l'aula.
Espero que us sigui d'utilitat!

Xavier